Skip to main content

Bangunan berkain Hitam???



assalamualaikum...




ni mau kongsi satu benda...sy jumpa dialog ni di FEWETT FORUM...promote sket...sy copy paste dialog tu bawa p blog ni...wewe..sebab cool kan...mudah bg sepa2 yang belum faham pasal benda ni..ok selamat membaca dan berfikir :)
sejuk mata memandang...tidak kira dimana kami berada..inilah kiblat kami :)







KENAPA KO SEMBAH BANGUNAN YG BERKAIN HITAM ITU????

A : "Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

B : "Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

A : "Baitullah tu apa?"
...
B :"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

A : "Allah ada dalam tu?"

B : "Tak.."

A : "Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

B : "Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

A : "Kamu sembah apa?"

B : "Saya sembah Allah swt"

A : "Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

B : "Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

A : "Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

B : "Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

A : "Pernah.. selalu.."

B : "Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

A : "Tengok perlawanan bola la.."

B : "Di mana?"

A : "Dalam tv la.."

B : "Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

A : "Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."

B : "Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

A : "So..?"

B : "Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

A : "Tak.. aku tengok perlawanan bola la melalui tv tu.."

B : "Peliknya.."

A : "Sebab apa pulak pelik?"

B : "Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

A : "Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."

B : "Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

A : "Ya.. tak pelik.."

B : "Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

A : "Erk.. kau betul.."

Comments

TINA said…
Assalamualaikum


sejuk ja memandang gambar tu kan
echaRierie said…
nice entry..
sdh baca d fb jgk..
;D

Popular posts from this blog

Manusia Biasa

Sorylah sy pun manusia, kadangkala pandai meluat juga kadang2 walau pun cuba sedaya upaya endah ni perasaan.. Bgus lg sy menjauh dari libatkan diri. Saya sedaya upaya mengelak. Minta maaf..kc luah di blog pun cukuplah. Astagfirullah..

Insan Bernama Kekasih...Merinduinya~~~

assalamualaikum wbt..
esok hari apa? mm semestinya hari lahir kekasih kita iaitu nabi Muhammad SAW.. baginda merupakan Nabi kita yang terakhir, sumbangan dia yang tidak terhingga sehingga islam sampai ke hari ini. Alhamdulillah.. kita masih bertahan ;)..
Sebagai islam, kita mesti tahukan sejarah dan pengorbanan Kekasih Allah itu? dari kecil lagi kita sudah dibesarkan dengan cerita-cerita pasal baginda, huhu betapa baik, mulia, tulus, jujur kekasih kita tu kan?...bila ingat balik cerita dan sumbangan baginda, betapa kecilnya saya di muka bumi ini, bila fikir generasi islam sekarang, dengan mudah jatuh ke arah yang salah, sedangkan besarnya sumbangan baginda kepada Islam, senang2 ja generasi yang meruntuhkan. Astagfirullah....sedangkan saat kemangkatan baginda, dia masih memikirkan umat dia, sedangkan kita? sy pun nda tau mw cakap apa...sebab sy pun insan yang selalu alpa..
tapi alpa2 sy pun, masih ada hati. :) sejak berkecimpung dalam hal2 internet2, facebook2..macam2 sy jumpa....tapi al…

Hanya pendapat saya semata-mata

asslamualaikum wbt

Buka-buka facebook ramai orang cakap sal bunuh diri, buka2 blog ramai juga orang cakap pasal bunuh diri, tengok-tengok komen, orang duk pandai-pandai bagi hukuman... masuk neraka lah, kau bodoh sebab bunuh diri, ceteknya akal dia...(sebenarnya disini sepa yang pendek akal) sendiri ingat sudahlah..kan?-_- bukannya dia dengar..sudahlah urusan dia dengan tuhan, siapalah kita kan mau cakap macam tu, kita yang masih hidup, beramal lah selagi ada masa, tidak mustahil orang terdekat kita ada juga buat macam tu nanti.. sanalah anda akan terdiam seribu bahasa bila sebelum tu anda banyak cakap hal orang..
banyak sebab orang bunuh diri sendiri atau bunuh diri orang lain, memang kita tahu bunuh diri tu salah dan dosa di sisi agama(memang salah!)..tapi siapa dalang dalam hal ni semua? bukan kita kah sendiri?..kes lain of coz syaitan yang terkutukkan..ketepikan syaitan tersebut~~~  kita fikir dulu, salah siapa? sy malas menuding jari kepada siapa-siapa, mungkin orang tu bunuh diri …