Skip to main content

Hanya pendapat saya semata-mata

asslamualaikum wbt

Buka-buka facebook ramai orang cakap sal bunuh diri, buka2 blog ramai juga orang cakap pasal bunuh diri, tengok-tengok komen, orang duk pandai-pandai bagi hukuman... masuk neraka lah, kau bodoh sebab bunuh diri, ceteknya akal dia...(sebenarnya disini sepa yang pendek akal) sendiri ingat sudahlah..kan?-_- bukannya dia dengar..sudahlah urusan dia dengan tuhan, siapalah kita kan mau cakap macam tu, kita yang masih hidup, beramal lah selagi ada masa, tidak mustahil orang terdekat kita ada juga buat macam tu nanti.. sanalah anda akan terdiam seribu bahasa bila sebelum tu anda banyak cakap hal orang..

banyak sebab orang bunuh diri sendiri atau bunuh diri orang lain, memang kita tahu bunuh diri tu salah dan dosa di sisi agama(memang salah!)..tapi siapa dalang dalam hal ni semua? bukan kita kah sendiri?..kes lain of coz syaitan yang terkutukkan..ketepikan syaitan tersebut~~~  kita fikir dulu, salah siapa? sy malas menuding jari kepada siapa-siapa, mungkin orang tu bunuh diri bersebabkan, takkan orang bunuh diri pasal x sebab...

yah kita yang kaya, menindas yang miskin, kita yang hebat, menindas yang lemah, kita yang pandai, mnindas yang kurang pandai, kita yang berkemahiran menindas yang kurang upaya, kita yang pandai berkata-kata menindas yang pendiam, anda ramai kawan, meninggalkan orang yang x kawan...kita membuli, kita mengata, kita melabel, kita menindas......nah.....amat kejam sebenarnya dunia ni kan.....pandai simpati tapi tidak empati.....jangan berlagak bodoh dengan hal-hal macam ni....kalau nda mau bnyak kejadian mcm ni, jgn menstresskan diri anda dan orang lain..kalau org sudah depres atau stress sikit, bantulah.....jgn pla kita yang menyesal sampai mngampai....oh ya~~~ kalau kejadian macam tu sudah jadi, jgn ko sibuk fikir dia masuk neraka kah apa...doakan ja diri kita dan keluarga serta kawan2 terhindar dari perkara macam tu, ni mengomen, dialah paling perfect seantero dunia...senang-senang mau judge org..padahal dia x kenal pun c pelaku....tak baik tu~~~(versi akma)..

saya cakap benda ni, bukan hendak cakap sy adalah orang paling baik di dunia, tapi menyampah orang-orang yg terer komen benda ni....haha tgk2 macam beremosi pula sy disini, tapi x apa, kita sama-sama renungkan..kita sama-sama elak hal ini terjadi dalam kalangan kita..amin

gambar: dari c google image

Comments

Anonymous said…
betol tue ayu..hebat sangat ker kiter nie pai nk jatohkan hukuman terhadap org len sesuke at jek...hohoh..salam pekenalan :P
ayyu Hasmayyu said…
@tiey btl tu..hehe wah salam perkenalan juga^^
berat mata memandang berat lagi bahu memikul...
Aziz Syaidahtul said…
btul...kadang2 kita mengutuk org yg bunuh diri..tapi kita sendiri x tau apa yang drg rasa...salah kita juga bila kita menjauhi orang yang memrlukan bantuan...

http://porridge-soup.blogspot.com/2011/04/bukan-kita-yang-rasa.html

Popular posts from this blog

Manusia Biasa

Sorylah sy pun manusia, kadangkala pandai meluat juga kadang2 walau pun cuba sedaya upaya endah ni perasaan.. Bgus lg sy menjauh dari libatkan diri. Saya sedaya upaya mengelak. Minta maaf..kc luah di blog pun cukuplah. Astagfirullah..

Insan Bernama Kekasih...Merinduinya~~~

assalamualaikum wbt..
esok hari apa? mm semestinya hari lahir kekasih kita iaitu nabi Muhammad SAW.. baginda merupakan Nabi kita yang terakhir, sumbangan dia yang tidak terhingga sehingga islam sampai ke hari ini. Alhamdulillah.. kita masih bertahan ;)..
Sebagai islam, kita mesti tahukan sejarah dan pengorbanan Kekasih Allah itu? dari kecil lagi kita sudah dibesarkan dengan cerita-cerita pasal baginda, huhu betapa baik, mulia, tulus, jujur kekasih kita tu kan?...bila ingat balik cerita dan sumbangan baginda, betapa kecilnya saya di muka bumi ini, bila fikir generasi islam sekarang, dengan mudah jatuh ke arah yang salah, sedangkan besarnya sumbangan baginda kepada Islam, senang2 ja generasi yang meruntuhkan. Astagfirullah....sedangkan saat kemangkatan baginda, dia masih memikirkan umat dia, sedangkan kita? sy pun nda tau mw cakap apa...sebab sy pun insan yang selalu alpa..
tapi alpa2 sy pun, masih ada hati. :) sejak berkecimpung dalam hal2 internet2, facebook2..macam2 sy jumpa....tapi al…