Skip to main content

Hanya pendapat saya semata-mata

asslamualaikum wbt

Buka-buka facebook ramai orang cakap sal bunuh diri, buka2 blog ramai juga orang cakap pasal bunuh diri, tengok-tengok komen, orang duk pandai-pandai bagi hukuman... masuk neraka lah, kau bodoh sebab bunuh diri, ceteknya akal dia...(sebenarnya disini sepa yang pendek akal) sendiri ingat sudahlah..kan?-_- bukannya dia dengar..sudahlah urusan dia dengan tuhan, siapalah kita kan mau cakap macam tu, kita yang masih hidup, beramal lah selagi ada masa, tidak mustahil orang terdekat kita ada juga buat macam tu nanti.. sanalah anda akan terdiam seribu bahasa bila sebelum tu anda banyak cakap hal orang..

banyak sebab orang bunuh diri sendiri atau bunuh diri orang lain, memang kita tahu bunuh diri tu salah dan dosa di sisi agama(memang salah!)..tapi siapa dalang dalam hal ni semua? bukan kita kah sendiri?..kes lain of coz syaitan yang terkutukkan..ketepikan syaitan tersebut~~~  kita fikir dulu, salah siapa? sy malas menuding jari kepada siapa-siapa, mungkin orang tu bunuh diri bersebabkan, takkan orang bunuh diri pasal x sebab...

yah kita yang kaya, menindas yang miskin, kita yang hebat, menindas yang lemah, kita yang pandai, mnindas yang kurang pandai, kita yang berkemahiran menindas yang kurang upaya, kita yang pandai berkata-kata menindas yang pendiam, anda ramai kawan, meninggalkan orang yang x kawan...kita membuli, kita mengata, kita melabel, kita menindas......nah.....amat kejam sebenarnya dunia ni kan.....pandai simpati tapi tidak empati.....jangan berlagak bodoh dengan hal-hal macam ni....kalau nda mau bnyak kejadian mcm ni, jgn menstresskan diri anda dan orang lain..kalau org sudah depres atau stress sikit, bantulah.....jgn pla kita yang menyesal sampai mngampai....oh ya~~~ kalau kejadian macam tu sudah jadi, jgn ko sibuk fikir dia masuk neraka kah apa...doakan ja diri kita dan keluarga serta kawan2 terhindar dari perkara macam tu, ni mengomen, dialah paling perfect seantero dunia...senang-senang mau judge org..padahal dia x kenal pun c pelaku....tak baik tu~~~(versi akma)..

saya cakap benda ni, bukan hendak cakap sy adalah orang paling baik di dunia, tapi menyampah orang-orang yg terer komen benda ni....haha tgk2 macam beremosi pula sy disini, tapi x apa, kita sama-sama renungkan..kita sama-sama elak hal ini terjadi dalam kalangan kita..amin

gambar: dari c google image

Comments

Tiey said…
betol tue ayu..hebat sangat ker kiter nie pai nk jatohkan hukuman terhadap org len sesuke at jek...hohoh..salam pekenalan :P
ayyu Hasmayyu said…
@tiey btl tu..hehe wah salam perkenalan juga^^
berat mata memandang berat lagi bahu memikul...
Aziz Syaidahtul said…
btul...kadang2 kita mengutuk org yg bunuh diri..tapi kita sendiri x tau apa yang drg rasa...salah kita juga bila kita menjauhi orang yang memrlukan bantuan...

http://porridge-soup.blogspot.com/2011/04/bukan-kita-yang-rasa.html

Popular posts from this blog

SALAM 1 SYAWAL..AIDILFITRI

SALAM AIDILFITRI

the Vampire Diaries season 2....

na na na na....x sabar mau download episod 22..mau sgt sgt sgt tengok ni vampire yang kacak kacak belaka..yaii -matt-bonnie-tyler-stefan-elina-damon-jeremy-caroline-alaric-jenna penjaat sot- klaus!
haha hafal nama nampak padahal teori teori nda dihafal bha...
Vampire baik ^^ hero heroin~~yg lelaki dua org tu adik beradik ermm ~~ apa apalah
semat kan.... ~~~~
mau mau mau mau mau tengok~~

isk sudahlah..c ayyu asyik movie movie dan movie seja, biarlah..peduli pa kan, bukannya buat benda jahat pown..tak kan sy mau tengok hutan di belakang hostel kan, tedalah bagus tengok movie (kc naik dgre spek ko) haha..iyalah sabar sejalah. boson oo tapi x pa esok last exam..dan esok juga hari ketamatan kehabisan keendingan tahun satu berada di Ums lambang puncak jaya *pinjam sekejap lagu sekolah yang sampai sekarangpun sy nda tau sdh hafal atau belum*..kcian c ayyu,, tapi lagu negaraku hafal tau..hahaa--loyar. . sem depan masuk tahun dua, alhamdulillah dapat menamatkan tahun satu dan harap harap pointer ada naik…