Skip to main content

Insan Bernama Kekasih...Merinduinya~~~








assalamualaikum wbt..

esok hari apa? mm semestinya hari lahir kekasih kita iaitu nabi Muhammad SAW.. baginda merupakan Nabi kita yang terakhir, sumbangan dia yang tidak terhingga sehingga islam sampai ke hari ini. Alhamdulillah.. kita masih bertahan ;)..

Sebagai islam, kita mesti tahukan sejarah dan pengorbanan Kekasih Allah itu? dari kecil lagi kita sudah dibesarkan dengan cerita-cerita pasal baginda, huhu betapa baik, mulia, tulus, jujur kekasih kita tu kan?...bila ingat balik cerita dan sumbangan baginda, betapa kecilnya saya di muka bumi ini, bila fikir generasi islam sekarang, dengan mudah jatuh ke arah yang salah, sedangkan besarnya sumbangan baginda kepada Islam, senang2 ja generasi yang meruntuhkan. Astagfirullah....sedangkan saat kemangkatan baginda, dia masih memikirkan umat dia, sedangkan kita? sy pun nda tau mw cakap apa...sebab sy pun insan yang selalu alpa..

tapi alpa2 sy pun, masih ada hati. :) sejak berkecimpung dalam hal2 internet2, facebook2..macam2 sy jumpa....tapi alhamdulillah, masih banyak yang mengingati hari kelahiran Nabi, jangan ingat jak, ingat selalu...tapi cuba anda klik benda ini dan benda ini dan benda ini...lihat dan anda sendiri lihat, apa kejadah semua ni aa, sempena hari kelahiran baginda atau pun bukan, tgk zaman ini, hinaan pun tetap ada, tapi kenapa dengan kekasih kita mereka hina?? Ya ALLAH...serius sy amat sedih tgk ni benda, sakit hati, jiwa kacau...insan yang begitu mulia difitnah sampai macam tu sekali..bukan dua page jak ada benda tu, malah amat banyak dan banyak...sebak juga tgk semua tu...(amat memerlukan orang-orang yang terer hack2 bnda mcm ni)huhu kan? baru tau org itu.

jadi kita sebagi Islam, pandai2lah bawa Islam itu, bukan dengan menyerang page2 yang macam tu, sebaiknya jangan dilayan page sebegitu rupa..menegur cara baik..bukan menghina..kan? tunjuk bahawa islam itu agama indah, jaga mulut, hati dan perlakuan..dorang bagi api, kita jangan balas guna api, dorang bagi api, kita bagi air :) dorang bagi panas, kita bagi sejuk...konfom akan reda..InsyaALLAH.....jangan bimbang selagi kita benar, selagi itu kita akan menang...dan jangan bimbang, segala bentuk hinaan mereka dan mereka, Nabi kesayangan kita sudah dijanjikan syurga :) kan :)...apa2 yang dorang cakap, dorang sendiri akan tanggung...

akhir kata, kita tengo ni video aa, muhasabah diri dan saya sendiri, sejauh mana kita di dunia ini...

Comments

Popular posts from this blog

she is Ana Faraqien

hehe..betul kai tu sy punya tajuk...emm hentam sejalah kan....nah tujuan mo coret2 hari ini mw mmbalas persoalan yg tersebut, along sy jawab d blog sy aa.... :)))
ok 1, 2, 3 mulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :-  *cemas*

1) Norfarhana Asyiqien
2)along, bolong, farhana, kak iqien(btl ka ni ejaan aa long??)
3) mamanya orang Bajau(semporna) bapanya Dusun( Himbaan)...sy ckp2 seja ni..hhihihi
4)ketinggian amat tinggilah.....time tingkatan satu, dylah yg paling tinggi....berat?? sy lupa suda ada bh tu dy cakap2..hihihi
5)yg penting cantik dan cerah..chinese look bha dy..
6)warna kegemaran dy..emmm teka jaklah...hitam, putih n merah...huhu kan...antaranya lah
7)haha..c along...ermm jgn cakaplah...tgk itu gambar2 dy....photographer...model lagi.....cita2nya yg lain sy nda tw...huhu
8)sy suka sal dy....kuat ketawa....bnyak....sy suka dy seadanya...:)
9)bnyak saya tahu pasal dy..hihihi bnyak jugalah....bnyak idea....jarang sama2..tapi cerita 6delta,walaupun setahun,sdh cukup untuk mw kenal dy siapa...:)) sy ba…

say no to valentine day!!

haha..bukan pa, mmg pun ndak boleh sambut..alahai baru tadi nmpak page klik sini, alahai....makin sy nda faham....haha apa pun sy tetap sokong ustazah sebab sy suka dia...valentine day adalah haram disambut, iya perkara ini no hal lah, hari kasih sayang? weh tiap hari adalah hari kasih sayang, buat pa lah sambut ni benda,,, apa pun sy rasa bagus Malaysia kc haram sejalah ni penyambutan ni...pasal ni juga buang bayi bnyak jadi...selalunya org akan kira 9 bulan selepas hari velentine day, durang bilang akan ada berlakunya kes buang bayi..naahhhh...wajarkan..
ni tidak, hari valentine jak, adalah knun movie2, trus bunga2 kena jual..adoii cukuplah..buang masa...sy benci keadaan hina menghina itu, tau pun tersinggung, sy pun tersinggung jg baca komen2....klu iya pun maw marah ustazah tu..p lah cakap sendiri ma dia..janganlah kmu pun terjerumus p hina2...ckp org pandai, tapi tinguk diri sendiri, sendiri mnghina..jadi lepas ko rasa terhina, ko menghina balik...then ko suh org tu mnta maaf? he…

Report yang hancur..^^

Laporan kajian TITAS Pada minggu ketiga kuliah, Puan Ros Aizah Mohd Mokhtar telah memberi kolonggaran kepada kami untuk memilih tajuk kerja kumpulan masing-masing. Setelah berbincang engan kawan-kawan, kami semua bersepakat untuk memilih kerja lapangan dan memilih tajuk “asal usul dan adat istiadat kaum rungus di Sabah”. Setelah kami mendaftar tajuk kerja kumpulan tersebut, kami berbincang serba sedikit mengenai kerja lapangan tersebut. Pada hari itu juga kami merancang untuk pergi ke Kampung Pitas Kota Marudu untuk mencari maklumat mengenai kaum Rungus.
Tetapi, kami telah membatalkan rancangan awal kami untuk ke Kota marudu kerana terdapat masalah yang tidak dapat dielakkan sama sekali. Kami berbincang dan terus berbincang dan akhirnya kami mencapai kata putus untuk pergi ke daerah Kudat pula, kerana kami difahamkan penduduk daerah kudat kebanyakkannya adalah kaum Rungus dan ditambahkan lagi terdapatnya Rumah Panjang untuk tujuan perlancongan di kampung Bambagazo Kudat.
Seminggu sebelum…