Skip to main content

Lantak Kaulah ..

Talk to the Hand
assalamualaikum
Alahai~~~ budi bahasa budaya kita..oh oh, ok apa ni budi bahasa budaya kita, jangan kita pula lupa ya (ketawa da makna) bukan apa, kita memang suka kan sindir menyindir kan, tapi ko rasa menyindir tu bawa kebaikan sama ko kah? heloo, tidak kali ya, mungkin ko akan puas bila menyindirkan? ala tdk kisahlah ko menyindir di alam maya kah atau dimana-mana, klu membina oklah, tapi ni wahhh banyak sekali unsur-unsur pecah hati ( kata-kata yang menunjukkan kebodohan dan kelemahan dirinya sendiri).

mungkin sy lupa, entry ni juga bersifat menyindir. sapa makan lada dy rasa pedas...hihii tapii sy xlah seteruk sampai pecah hati, sebab sy masih bawa nama keluarga dan agama sy, klu iya pun kamu rasa orang itu salah, silakan tegur face to face maa, cara baik budaya kita...cara buruk budaya sepa oo...tolonglah ya, janganlah ko bekarya macam semua org mau ikut cara ko dan pemikiran ko, sebab bukan semua orang ada akal macam ko, ko mau bom 2 orangkan nda payahlah ko write down, ko mau buat orang terasa? ui sory jaklah.apa punya tujuan kalau macam tu, rasa macam menumpahkan air ke daun keladi (untuk mencapai kepuasan naluri hati kau yang panas semacam) 

Lagi satu, membinalah jangan merosakkan sebab ko pun sama dengan kami, kami dan kami....haha
x payahlah kc serta perkataan-perkataan buruk bha, cuba ko kc letak dalil kh hadis kah, sedap sikit mata dan hati memandang, tenang jiwa raga, sejuk perut mak ko..Menegur dan menyindir, dua perkara paling berbeza di dunia ini, persamaannya keterasaan itu, haha fahamkan?? Mau menegur Menyindir, gunalah cara paling berhikmah, bagi diri kau, kesedaran dan orang lain..sebab bukannya salah menyindir, tapi mesti ada asas..cehwaahhh hahaha bapa i tak penah ajar macam tu tau...ehemm mak bapak ko pun mesti tak ada kan...euuuu

ok2 sy penat beremo-emonian ni, pandai-pandailah kmu nilai rasa nikmati dan selami~~~ haha suka-suka...
apa pun sy suka lagu ini lagi : baca

kalau tak bisa memuji
janganlah mencaci
lebih baik diam 
dan tutup mulutmu
kalau memang tak suka
janganlah melihat
lebih baik kau pergi
tak ada di sini
walau tak sempurna aku juga manusia
ingin dicintai
ingin dihargai
walau hidup pula yang lebih sempurna
tapi mulut mu selalu bermaki~~~~~

ok berhenti disini, lirik lagu tu belum habis tapi sedikit lirik itu sdh memadaikan...haha best lagu ni
peringatan kepada diri ini, bawak2 lah kau insaf aa ayyu, ko pun bukan sempurna..hehehe
ok selamat malam. wassalam









Comments

Popular posts from this blog

she is Ana Faraqien

hehe..betul kai tu sy punya tajuk...emm hentam sejalah kan....nah tujuan mo coret2 hari ini mw mmbalas persoalan yg tersebut, along sy jawab d blog sy aa.... :)))
ok 1, 2, 3 mulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :-  *cemas*

1) Norfarhana Asyiqien
2)along, bolong, farhana, kak iqien(btl ka ni ejaan aa long??)
3) mamanya orang Bajau(semporna) bapanya Dusun( Himbaan)...sy ckp2 seja ni..hhihihi
4)ketinggian amat tinggilah.....time tingkatan satu, dylah yg paling tinggi....berat?? sy lupa suda ada bh tu dy cakap2..hihihi
5)yg penting cantik dan cerah..chinese look bha dy..
6)warna kegemaran dy..emmm teka jaklah...hitam, putih n merah...huhu kan...antaranya lah
7)haha..c along...ermm jgn cakaplah...tgk itu gambar2 dy....photographer...model lagi.....cita2nya yg lain sy nda tw...huhu
8)sy suka sal dy....kuat ketawa....bnyak....sy suka dy seadanya...:)
9)bnyak saya tahu pasal dy..hihihi bnyak jugalah....bnyak idea....jarang sama2..tapi cerita 6delta,walaupun setahun,sdh cukup untuk mw kenal dy siapa...:)) sy ba…

say no to valentine day!!

haha..bukan pa, mmg pun ndak boleh sambut..alahai baru tadi nmpak page klik sini, alahai....makin sy nda faham....haha apa pun sy tetap sokong ustazah sebab sy suka dia...valentine day adalah haram disambut, iya perkara ini no hal lah, hari kasih sayang? weh tiap hari adalah hari kasih sayang, buat pa lah sambut ni benda,,, apa pun sy rasa bagus Malaysia kc haram sejalah ni penyambutan ni...pasal ni juga buang bayi bnyak jadi...selalunya org akan kira 9 bulan selepas hari velentine day, durang bilang akan ada berlakunya kes buang bayi..naahhhh...wajarkan..
ni tidak, hari valentine jak, adalah knun movie2, trus bunga2 kena jual..adoii cukuplah..buang masa...sy benci keadaan hina menghina itu, tau pun tersinggung, sy pun tersinggung jg baca komen2....klu iya pun maw marah ustazah tu..p lah cakap sendiri ma dia..janganlah kmu pun terjerumus p hina2...ckp org pandai, tapi tinguk diri sendiri, sendiri mnghina..jadi lepas ko rasa terhina, ko menghina balik...then ko suh org tu mnta maaf? he…

Report yang hancur..^^

Laporan kajian TITAS Pada minggu ketiga kuliah, Puan Ros Aizah Mohd Mokhtar telah memberi kolonggaran kepada kami untuk memilih tajuk kerja kumpulan masing-masing. Setelah berbincang engan kawan-kawan, kami semua bersepakat untuk memilih kerja lapangan dan memilih tajuk “asal usul dan adat istiadat kaum rungus di Sabah”. Setelah kami mendaftar tajuk kerja kumpulan tersebut, kami berbincang serba sedikit mengenai kerja lapangan tersebut. Pada hari itu juga kami merancang untuk pergi ke Kampung Pitas Kota Marudu untuk mencari maklumat mengenai kaum Rungus.
Tetapi, kami telah membatalkan rancangan awal kami untuk ke Kota marudu kerana terdapat masalah yang tidak dapat dielakkan sama sekali. Kami berbincang dan terus berbincang dan akhirnya kami mencapai kata putus untuk pergi ke daerah Kudat pula, kerana kami difahamkan penduduk daerah kudat kebanyakkannya adalah kaum Rungus dan ditambahkan lagi terdapatnya Rumah Panjang untuk tujuan perlancongan di kampung Bambagazo Kudat.
Seminggu sebelum…